piątek, 12 lipca 2013

Decoupage - technika serwetkowa

"Decoupage -technika zdobnicza polegająca na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię (praktycznie każda powierzchnia: drewno, metal, szkło, tkanina, plastik, ceramika) wzoru wyciętego z papieru lub serwetki papierowej (technika serwetkowa).Decoupage klasyczny polega na naklejaniu wzoru z papieru i pokryciu go wieloma warstwami lakieru tak, aby wtopił się całkowicie i nie był wyczuwalny przy dotknięciu. W zamyśle ma on wyglądać jak namalowany.
Słowo decoupage pochodzi od francuskiego czasownika „decouper” – wycinać."

Po tym krótkim zapoznaniu pragnę Wam zaprezentować moją pierwsza pracę decoupage wykonaną techniką serwetkową. Ciężko było znaleźć odpowiedni wzór, więc zdecydowałam się na różaną kompozycję.

Potrzebujemy:
lakieru akrylowego
farb akrylowych
serwetek
nożyczek
elementy ozdobne (czyli u mnie mapa,karton)
pudełka/ lub deski (jeśli chcecie sami zbić swoje pudełko)
i wyobraźni.

Zaczynamy od zaplanowania naszej kompozycji. Ja wybrałam odcienie brązu, które w efekcie wyszły lekko szare/fioletowe. Nie będę opisywać jak to malowałam po prostu sami zobaczcie na zdjęciach. Pudełko kupiłam w Empiku, jest tam wiele fajnych drewnianych pudełek, podstawek i innych ciekawych rzeczy, które pomogą nam zacząć przygodę z decoupage.



Po pomalowaniu czekamy cierpliwie aż wszystko wyschnie, ja nakładałam pojedynczą warstwę farby. Oczywiście najpierw całość pomalowałam w jaśniejszym kolorze a dopiero później robiłam ciemno brązowe kontury. Wykorzystałam do tego farby akrylowe firmy MAIMERI, Polycolor, ciemno brązowa o numerze 493 i jasno brązowa, czyli połączenie poprzedniej farby z białą o numerze 020. Niestety nie wiem w jakich proporcjach, gdyż ciągle dodawałam trochę białej tak aby uzyskać satysfakcjonujący mnie kolor. Ale myślę że na tubkę białej farby użyłam 3/5 farby brązowej.

Dno i spód wieczka mojego pudełka pokryłam wyciętą mapą. Po odmierzeniu przykleiłam ją zwykłym klejem.



Teraz przyszedł czas na technikę serwetkową. Bierzemy pojedynczą serwetkę i wycinamy nasz wzór, przymierzamy go do naszego obiektu i zaczynamy zabawę.
Po pierwsze odrywamy białe warstwy naszej serwetki i kładziemy na pudełku tylko kolorową warstwę.
Po drugie bierzemy pędzelek i rozcieńczamy klej Vikol wodą.
Następnie delikatnie pędzelkiem nanosimy na wierzch serwetki rozcieńczony klej. Pamiętajcie jednak aby robić to powoli i bez gwałtownych ruchów, które mogą porwać waszą kompozycje.
Po przyklejeniu całości, czekamy aż wyschnie.





Gdy mamy pewność, że całość jest sucha to pozostaje nam polakierować naszą pracę. Kładziemy dwie warstwy lakieru, oczywiście drugą warstwę kładziemy dopiero po wyschnięciu pierwszej. Uważajcie aby nie nałożyć za dużo lakieru, który może tworzyć zacieki w rogach, u mnie niestety ucierpiała mapa która odrobinę wyszarzała od zbyt dużej ilość lakieru, która zebrała się w jednym miejscu.


Teraz pozostaje tylko uzupełnić dodatki, w moim wypadku są to literki wycięte z grubszego kartonu i pokryte kawałkami mapy. Przykleiłam je od wewnętrznej strony, gdyż nie wiedziałam w jakim celu koleżanka wykorzysta prezent, a chciałam jej jedynie dać sugestię.


I oto pudełko skończone. Jest wiele innych i bardziej zaawansowanych technik decoupage, ale o tym może w innych postach. :)





<a href="http://www.bloglovin.com/blog/9847267/?claim=du79p6f5mc8">Follow my blog with Bloglovin</a>

3 komentarze:

  1. U mnie teraz jest to cudeńko :3
    M.

    OdpowiedzUsuń
  2. świetny tutorial :)
    zostaję na dłużej i zapraszam również do siebie.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie wyszło Ci to pudełko ^ ^
    Moim zdaniem różany motyw jest najlepszy, bo sama też tworzę szkatułki na zajęciach artystycznych i przeważnie używam takich serwetek, gdzie są piękne róże.
    I dzięki Tobie przypomniało mi się, że muszę odebrać swoją szkatułkę, bo leży w pracowni i leży :c

    Zapraszam do siebie : ) http://maly-zaulek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń